vrijdag 11 november 2016

Gele kersen, een uitzondering!

Gele kersenboom
We hebben in de tuin een gele kersenboom staan en we vroegen aan de buurvrouw of ze wist welke soort het was, dat wist ze niet maar ze kon ons wel vertellen dat de meeste mensen hun gele kersen gerooid hadden omdat deze jaar na jaar vol zaten met kleine wormpjes. Bij de eerste pluk van de gele kersen hebben we geen wormpjes gezien en ik vind deze kersen zelfs zoeter dan de rode variant. Twee weken daarna hebben we nog eens geoogst en toen zaten er er wel wormpjes in. Deze kleine wormpjes kunnen eigenlijk geen kwaad voor de gezondheid, alleen het idee dat je wormen eet, omdat we dit niet gewoon zijn, is niet zo gezellig. Ik heb er dan ook kersensap van gemaakt met mijn stoomdrukontsapper.
sap van gele kersen

Zie ook mijn post:
Druiven ontsappen met de stoomdrukontsapper

Lekkere gele kersen

Welke gele kersenboom staat bij ons in de tuin?

Snoeien is niet zo eenvoudig
Op het internet is er niet veel van te vinden, ik vind enkel een Prunus avium "Donissens Gold" dus ik veronderstel dat het deze is. Onze boom is een hoogstam van om en bij de 10 meter met een zeer grillige vorm wat heel mooi is tijdens de wintermaanden wanneer er geen bladeren aan de takken hangen. Ondertussen na wat gegoogeld te hebben, heb ik de gele kersenboom gevonden die bij ons in de tuin staat. Het is nl. een cerise Blanche d'Harcigny. Doordat deze boom gele kersen draagt blijven deze meestal aan de boom hangen en worden ze niet opgegeten door de vele vogels die hier rondzwermen. Zo kunnen we toch nog wat gele kersen oogsten ook al moeten we er hoog voor op de ladder klimmen of deze eraf halen met een speciale snoeitang die we een weekend van de buurvrouw mochten lenen. (Zoals je kunt zien op de foto hierboven.) Dat is dan ook het enige nadeel aan zo'n hoge boom. En snoeien kunnen we ook niet meer, dus ik laat hem lekker zijn gang gaan en geniet vooral van de vele trosjes gele kersen en mooie aanblik die deze boom ons geeft. De buurvrouw zegt dat de kersenboom minstens 100 jaar oud moet zijn, dus we laten hem lekker staan hoor. Voor zo een oude boom moet je op zijn minst toch respect hebben vind ik en dat hoort voor alle bomen eigenlijk.
Lekkere gele kersen om te ontsappen
En nu hop naar buiten om de frisse ochtendlucht op de snuiven.

Groetjes van
Wim en Gertrude van
Le Potager Heureux

1 opmerking:

Bianca van Dalen zei

Wat leuk gele kersen! Ik kende alleen de rode variant.